تبلیغات
(ویکی فارسیان قانچی)آموزشی -فرهنگی - اجتماعی - کیفیت و آداب عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت أباعبدالله الحسین علیه السلام
(ویکی فارسیان قانچی)آموزشی -فرهنگی - اجتماعی
سلام به وبلاگ من خوش اومدی امیدوارم خوشت بیاد

نیت افراد از شركت در مجالس سیدالشهداء چه باید باشد؟

در ایام محرم و صفر بطور كلی دأب و دیدَن عرفای الهی و عرفاء بالله و اولیاء الهی نه بر بزرگداشت این مسالۀ محرم و صفر و نه بر احیاء شعائر بوده، بلکه نظر عرفاء الهی بر مساله سیدالشهداء نظر، ‌نظرِ غنیمت بود! یعنی چی؟ یعنی همانطوری كه در ماه رجب خدا سفره‌ای را گسترده، در ماه رمضان سفره‌ای را گسترده و دعوت كرده، این قضیۀ سیدالشهداء هم یك مساله‌ای بود كه باید افراد بیایند و بقاپند و توشۀ خودشان را بگیرند و آن تحول و دگرگونی كه در اوقات عادی برای انسان پیدا نمی‌شود در این زمان آن را بدست بیاورند، خیلی عجیب است! این قضیۀ سیدالشهداء مسالۀ عادیی نیست و به عنوان یك كار روزمره و عادت و مثلا احیاء شعائر انسان نباید به آن نگاه كند، باید خودش را در این قضیۀ عاشورا بیاندازد، باید خودش را در این مساله قرار بدهد، آن مقداری كه می‌تواند، هر چقدر فكرش می‌رسد، هر چقدر از نظر باطنی می‌تواند در این مساله مایه بگذارد، به عنوان اینكه در روضۀ سیدالشهداء شركت كنم ثواب ببرم نرویم! ثواب به ما می‌دهند ولی كم می‌دهند! بعنوان اینكه بالاخره این شعائر حفظ بشود به این منوال نرویم! خوب است ولی مال عوام است! به این عنوان كه در این مجلس امام حسین علیه السلام حال آدم عوض می‌شود و حال و هوا فرق می‌كند نرویم! بلکه به این عنوان برویم كه ما در این مجلس می‌خواهیم خودمان را در كنار سیدالشهدا‌ء‌ قرار بدهیم، اصلا ما می‌خواهیم بشویم جزو آن افرادی كه آن شب،‌ شب عاشورا ماندند زیر خیمه!! ما خودمان با این نیت برویم. نه با این نیت كه یك مجلسی بپا كردیم! نه با این نیت كه برویم ثواب ببریم! احیاء شعائر بشود! همۀ این مطالب درست است، ائمه علیهم‌السلام فرمودند: باید ذكر ما حفظ بشود. ولی چطوری ذكر، حفظ می شود با تغییر حال تو ذكر ما حفظ می‌شود، نه با داد و بیداد كردن.

    وظائف شیعه درماه محرم و صفر

شیعیان باید در ایام محرّم و صفر خود را عزادار نشان بدهند، در همۀ منازل باید وضعیت منزل را به نحوی دربیاوریم كه مسئله محرّم مشخص بشود، ،و باید آثار عزاء و آثار مصیبت اهل بیت مشخص باشد، در منزل شعائر سیدالشهداء را باید به پا بداریم . زدن سیاهی‌ها و پرچم سیاه و كتیبه‌های سیاه، باید باشد تا نشان بدهد كه شیعۀ امیرالمؤمنین در این ایام وضعیتش فرق می‌كند نمی‌گوییم تمام منزل را سیاه‌پوش كنید، كه بچه‌ها بترسند، که آن هم غلط است هر چیزی حدی دارد ولی به این مقدار كه نشان بدهد كه این مساله و موقعیت فرق می‌كند و حال و هوای منزل هم تغییر خواهد كرد و سعی بشود كه از اشعار و اذكار و نوشته‌ها و بیانات خود سیدالشهداء باشد از رنگارنگی و رنگ‌آمیزی و... پرهیز کنید، ، یك كتیبه‌هایی هم اخیرا درآمده كه اصلا هیچ تناسبی با مصیبت و اینها ندارد هزارجور رنگ است، نه! اینها هم چندان لطفی ندارد و بلكه اصلا شاید خودش یك رادعی ‌باشد و ذهن را متوجه خود كند، نه! خیلی ساده و خیلی تمیز و مرتب باشد باید از اول محرم كه می‌شود تا آخر صفر دیگر آجیل و شیرینی در منزل وجود نداشته باشد، اگر مهمان می‌آید فقط میوه بیاورند و اینها را برای بعد از ماه صفر قرار بدهند اگر هدیه‌ای می‌خواهید ببرید اشكال ندارد، به دیدن رفیق می‌خواهید بروید هدیه ببرید چه اشكال دارد ولی گز و شیرینی و سایر این چیزها بردن صحیح نیست.

    شدت عشق و اتصال قلبی مرحوم علامۀ طهرانی با اهل بیت علیهم السلام

یادم است یك روز در ایام شهادت حضرت صدیقۀ كبری سلام الله علیها بود در مشهد یك نفر از افراد (البته از دوستان نبود باصطلاح از افراد بود) آمد برای دیدن مرحود والد در آنجا با خودش گز آورده بود این طوری كه یادم هست و داده بود به یكی از دوستان كه درهمان بیرونی در منزل بود. وقتی مرحوم آقا آمدند و گز را به ایشان دادند مرحوم آقا به همان شخص گفتند كه ببر جایی كه هست منزلی كه هست ببر و برگردان و بگو كه امروز روز شهادت حضرت زهرا بود و شما برای ما گز آورده اید و من دیگر از شما هیچ هدیه‌ای را قبول نخواهم كرد. البته شاید یك مسائل دیگری هم بوده است. خود ایشان هم توصیه می‌كردند وقتی ایام محرم و صفر هست نباید انسان اظهار شادی بكند برگزاری مجالس عقد اشكال ندارد عقد همیشه و در همه جا مطلوب است و به عنوان سنت پیامبر است حتی شب عاشورا هم انسان می‌تواند عقد بخواند عقد خواندن خیلی هم ثواب دارد و مستحب است، منتهی حالا که ایام شهادت امام حسین است عقد نباید همراه با این ظواهر ایام سرور باشد، گز و نقل اینها نباید گذاشته بشود بجایش میوه گذاشته بشود چه اشكالی دارد هیچ مسئله‌ای نیست و ایرادی ندارد شركت در مجالس عزا در ایام محرم و صفر بسیار بسیار تأكید شده و بزرگان به این مسئله خیلی تأكید می‌كردند و كلامی را كه ما از مرحوم آقا به یاد داریم در این مسئله این است كه سالك بدون توسل به سیدالشهدا به مقصد نخواهد رسید. این رعایت است و تمام كسانی كه برای آنها فتح باب شده است از طریق توسل به سیدالشهدا بوده است.

    

در روضه امام حسین علیه السلام باید با وضو وارد شده و تمیز ترین لباسهاى خود را بپوشیم

بسیار محترم و بسیار معزز است كسی كه وارد مجلس روضۀ امام حسین می‌شود با وضو وارد بشود، بهترین لباس را بپوشد حمام برود و خود را تنظیف كند و با لباس تمیز بیاید، نه لباسی كه موجب آزار و اذیت دیگران است باید با لباس تمیزی كه همان روز یا روز قبل آن لباس شسته شده است باید بیاید و در روضه شركت كند .

    

تاثیرى كه در مجالس امام حسین علیه السلام در بین الطلوعین وجود دارد ،در زمانهاى دیگر بسیار کمتر است

در مجالس بهترین وقت در ایام عاشورا صبح است بین الطلوعین، مرحوم آقا همیشه می‌فرمودند: آن فیضی كه در بین الطلوعین به عزاداران اهل بیت یا حتی به مجالس شادی و مجالس موالید اهل بیت، می‌رسد در سایر اوقات نیست؛ كمتر است. و ما مقصودمان این است که ادراكِ در مجلس بیشتر باشد و چون بین الطلوعین بهترین اوقات است؛ اقتضای شرکت در مجالس این است که در بین الطلوعین باشد. در بعد از ظهر و در شب هم اشكال ندارد، ولی این را رفقا بدانند آن تاثیری كه جلسات در بین‌الطلوعین دارد آن تاثیر در اوقات دیگر كمتر است نمی‌گوییم نیست و نمی‌گویم كه در ساعات دیگر مثل شب یا عصر جلسه نباشد، نه، اشكال ندارد، جلسه باشد هیچ اشكالی ندارد و خب كسانی ممكن است نتوانند صبح بروند شب یا عصری یك جلسه پیدا می‌كنند مثلا تكیه‌ای در آ‌نجا هست احساس خلوصی می‌كنند بالاخره اسم سیدالشهداء است، می‌روند. ولی مرحوم آقا می‌فرمودند قدر جلسات صبح و بین‌الطلوعین را بدانید آن تأثیر در جلسه بین‌الطلوعین تاثیرش بسیار بسیار بالاتر است و خصوصا اینكه انسان متوجه بشود، رزقی را كه ملائكه در آن روز برای انسان رزق معنوی می‌نویسند در بین الطلوعین است.
مرحوم آقای حداد به ما می‌فرمودند: كه روزی معنوی هر روز را ملائكه در بین‌الطلوعین می‌نویسند، لذا وقتی می‌گویند بین‌الطلوعین بیدار باشید برای این است. كسی كه بین‌الطلوعین خواب است آن روز رزق ندارد نماز می‌خواند بدون رزق، قران هم اگر بخواند رزق ندارد، فایده‌ای ندارد می‌شود خالی، ولی بین الطلوعین اگر بیدار باشد، بین الطلوعین متوجه باشد، نماز آن روزش فرق می‌كند دعایش فرق می‌كند، زیارتش فرق می‌كند اینها همه چی؟ اینها همه تفاوتها هستند.

    

تاكید بزرگان بر خواندن زیارت عاشورا در دهه اول محرم

من حالِ مرحوم والد و بزرگان را می‌دیدم که همین‌هایی كه نوشتند و می‌گویند این اولیاء ‌خدا ارتباطی با ائمه ندارند بیایند این را از من بشنوند هر روز دههِ عاشورا مرحوم آقای حداد به افراد می‌گفتند: كه بعد از نماز صبح زیارت عاشورا بخوانید ، حالِ مرحوم حداد را كه من می دیدم در موقع نماز و در موقع تشهد، چون ایشان هر روز بعداز نماز صبح سورۀ یاسین را می‌خواندند، بعد تعقیبات و سجاده‌شان را جمع می‌كردند هر روز سورۀ یاسین را می‌خواندند حالشان در موقع نماز و در موقع قرائت سورۀ یاسین یك جوری بود ولی وقتی كه زیارت عاشورا خوانده می‌شد ما می‌دیدیم یك جور دیگر شده، ایشان خودش را واقعا در كربلا می‌گذاشت، در آن واقعه قرار می‌داد معلوم بود، از وَجَنات معلوم بود، نه اینكه فقط گریه بكند و ناراحتی و... مرحوم آقا در روح مجرد این مسائل را ذكر كردند، ما احساس می‌كردیم الان خودش را در كنار سیدالشهداء قرار داده و انگار دارد در حضور حضرت سیدالشهداء علیه السلام زیارت عاشورا خوانده می‌شود.
مرحوم آقا می‌فرمودند كه: ما نه ‌تنها این مساله را در آن زمان احساس می‌كردیم بلكه با مرحوم آقای حداد می‌رفتیم برای زیارت سیدالشهداء ‌چند نفر بودیم، می‌رفتیم زیارت، روزها هم می‌رفتیم زیارت، وقتی كه می‌رفتیم وارد حرم كه می‌شدیم ایشان به یكی از همان افرادی كه در آنجا بودند می‌گفتند زیارت‌نامه بخوان ایشان می‌گفتند وقتی كه او زیارت‌نامه می‌خواند برای ما حالی دست می‌داد كه اگر اشتباهاً ‌در اِعراب، فتحه را ضمه می‌خواند ما قادر بر اینكه درستش را بگوییم نداشتیم، یعنی حالی برای ما پیدا می‌شد كه غیر از سیدالشهداء دیگر هیچ نبود، حقیقتی دیگر وجود نداشت!

    

سید الشهداء علیه السلام در مجالس عزایى كه با اخلاص منعقد شده باشد حضور مى یابند

اینجور باید برویم به زیارت سیدالشهداء اینجور باید باشیم، این خیلی مساله مسالۀ بالایی است، این كه من گفتم خدمتتان بروید در آن فكر كنید، اینجور باید در مجلس سیدالشهداء برویم،‌ سیدالشهداء در مجالس عزایش حضور دارد، البته نه در آنجایی كه فقط شعبده‌بازیی و تظاهر است، نه! آنجا نه ‌تنها پایش را نمی‌گذارد بلكه بیزار است از آن مسائل! آن مجلسی كه روی اخلاص باشد، آن مجلسی که برای سیدالشهداء برپا بشود نه برای ریا و تظاهر! در مجلس ریا و تظاهر سیدالشهداء و حضرت ابوالفضل پایشان را نمی‌گذارند! ما باید اول اخلاصمان را درست كنیم، صفای خودمان را درست كنیم، خودمان را با این وضعیت بسنجیم، با این موقعیت بسنجیم، آن وقت (حضور امام را در مجلس احساس خواهیم کرد)

    

بجاى داد و فریاد زدن در مجالس امام حسین علیه السلام بیاییم به مفاهیم رفیع عاشورا گوش دهیم وعمل كنیم

وقتی كه روضۀ سیدالشهداء گوش می‌دهیم برویم در مغزش که قضیه چیست ؟ آیا ما هم بودیم همین كار را می‌كردیم؟ آیا اگر ما هم آنجا بودیم در همین وضعیت بودیم؟ یا اگر خودمان را در آن حدود نمی‌بینیم از حضرت تقاضا كنیم، درخواست كنیم، دعا كنیم، طلب كنیم، كه از ما دستگیری كند، دست ما را بگیرد، به جای داد زدن! و بیداد زدن! و نعره‌كشیدن! به جای آن به مفاهیم روضه‌ای كه گفته می‌شود و مطالبی كه گفته می‌شود گوش بدهیم! اگر گریه‌ای بر ما می‌آید گریه را بكنیم جلوی گریه را نگیریم، باید گریه بشود ولی داد زدن چرا؟ فیلم بازی‌كردن چرا؟ مجلس را از آن حال و هوا انداختن چرا؟ امام صادق علیه‌السلام كه می‌فرماید خدایا به این ناله‌ها و فریادهایی كه در عزای مصیبت ماست رحم كن! نه فریاد تصنعی و تظاهر و نشان دادن به این و آن! كه ببین من چقدر داد می‌كشم! آن فریادی كه بی‌اختیار از دل برآید! بله! خب آن چه اشكال دارد! آن ناله‌ای كه بی‌اختیار از دل دربیاید! نه! خودم داد بزنم كه سقف بیاید پائین! نه! آن فایده ندارد! آن حالِ مجلس را می‌گیرد! صفای مجلس را می‌گیرد! روحانیت مجلس را می‌گیرد و تبدیل به یك تظاهر و یك صحنه می‌كند!

    

ذكر امورى كه رعایت انها توسط افراد در مجالس عزادارى لازم مى باشد

پس بنابراین روضۀ سیدالشهداء باید روضۀ با فهم و با ادراك باشد این جلسات روضه نباید در آنها اختلاف باشد بعضی‌ها هستند در جلسات دو قسم می نشینند، یك عدۀ خاصی دور مجلس می‌نشینند ، یك عده هم وسط، آنها بلند می‌شوند سینه می‌زنند اینها همینطوری نشسته اند، جلسۀ امام حسین بایدیكنواخت باشد، اگر همه هستند همۀ افراد بیایند، چه اشكال دارد آنها هم پیش شما بنشینند، چه اشكال دارد همه یك جور بنشینند، مگر اینها خونشان فرق می‌كند، اگر همه برای روضه بلند می‌شوند، همه باید بلند شوند، نه اینكه یك عده بلند شوند یك عده بنشینند، این دو قسم كردن اهانت به مجلس سیدالشهداء است، این صحیح نیست همه روی زمین باید بنشینند یا همه باید موقع سینه زدن بلند شوند و اگر كسی معمم است بیاید بنشیند، الان در همین جلسه كه ما داریم فضلا و بزرگان، این را شما نگاه بكنید اینها اینقدری كه در وسط این مجلس نشسته اند، در دور ننشسته اند، مرحوم آقا می‌فرمودند: فرق بین مجلس ما و مجلس بقیه این است كه در این مجلس بین معمم و غیرمعمم فرقی نیست، جا بود می‌نشینند نبود وسط می‌نشینند، ما با ایشان می‌رفتیم در مجالس ختم یك دفعه خودم یادم است رفتیم مجلس ختم آقای حكیم در بازار تهران همان مسجد جامع (نمی‌دانم) رفتیم در آنجا، وقتی كه وارد شدیم جا نبود، ایشان رفتند وسط ما دو نفر معمم پدر و پسر رفتیم آن وسط نشستیم، یك نفر از آن آقایان هم نگفت بفرمائید، ایشان نشستند و بعد هم بلند شدیم رفتیم، درست شد؟ خب حالا بنده به من بربخورد!؟ حتما باید بیایم كنار و بایستم و اینقدر صبر كنم تا اینكه جمع بشوند مچاله بشوند و برای ما جا باز کنند، این حرفها را نداریم اینها چیست؟ اینها از حال آدم می‌گیرد از آن نیت آدم می‌گیرد، از آن مرتبه‌ای كه باید در آن مرتبه باشد كم می‌كند، می‌آورد پائین تبدیل به یك حركات ظاهر می‌كند، تبدیل به عادت می‌كند و تبدیل به یك حركات ظاهر و نمایشی می کند.

    

بلند کردن صدا در عزاداری ها حرام است و هیچ فرقی بین مسائل مذهبی و امور دنیوی در این موارد نیست

انسان از آنجایی که تابع احساسات است و از قوای ابدی خود کمتر بهره می گیرد در ارتباطات خود بیشتر توجه به احساسات دارد حتی در مورد عبادات و اطاعت از پروردگار بیشتر به دنبال امور احساسی می گردد می خواهد روضۀ امام حسین برود، ذکر مصیبت سیدالشهدا را می خواهد گوش کند، در خیابان که حرکت می کنیم می بینیم هر هیئتی که بزرگتر است و چراغانی بیشتری دارد و صدای منبریَش و بلندگویش تا چند تا محله می رود که کار حرامی است در آن شرکت می کنیم، زیاد کردن صدای بلند گو حرام است در صورتی که در همسایگی انسان، مریضی باشد، بیماری باشد، افرادی باشد که اینها نمی توانند صدای بلند را تحمل کنند تاثیری بگذارد، دیگر فرقی نمی کند، چه برنامه چهار شنبه سوری (که این از یک فرهنگ یک قوم وحشی فقط می تواند نشات بگیرد و نه افراد مسلمانی که این همه رسول خدا راجع به رعایت مردم و حفظ امنیت روحی و روانی مردم و رعایت امور همسایگان و عدم ایذاء به همنوعان ما دستور داده اند،) فرقی نمی کند اگر در شب یک واعظی از بلندگوی مسجدش صدا را بلند کند به نحوی که موجب اذیت همسایگان بشود این حرام است حالا می خواهد در آن موسیقی زده بشود که حرام است یا می خواهد در آن اسم خدا و پیغمبر و امام باشد هر دو حرام است حرام، حرام است! مسجد، حسینیه اینها نباید موجب ایذاء دیگران بشود . صدا باید به میزان مناسب در محدودۀ خود افراد حاضرین در آن مکان باشد زیبا باشد و از کیفیت بسیار خوب و بالا هر چه انسان می تواند بهره بگیرد ایراد ندارد. اذیت مردم، آزار مردم حتی به یک طفل شیر خوار که از سر و صدای یک بلندگوی مسجد و حسینیه از خواب بپرد به همان اندازه متصدیان عمل حرام انجام داده اند!

    

در عزاداری ها نباید به ظواهر و عناوین هیئات و وعاظ و مساجد اعتناء نمود بلکه اصل روح و خلوص حاکم بر آن مجلس است

درست شد خب حالا انسان چکار می کند انسان بلند می شود می رود هر جا که می بیند طُمطراقش بیشتر است چراغانیش بیشتر است پرچم بیشتر زده شده واعظ و خطیبی در آنجاست که خیلی مسلسل وار و پشت سر هم مطالب را شمرده شمرده و بلیغ می گوید در آن مجلس شرکت می کند. اما اگر برود یک جا ببیند که یک تکیه ای است (در همین ایام عاشورا ندیدید توی خیابانها تکیه درست می کنند) تکیۀ کوچک و محقری است یک چند نفر نشسته اند یکی دارد صحبت می کند اصلا نگاهش هم نمی کنید!!! وقتی ایام عاشورا آدم می آید برای نگاه کردن و مشارکت با عزاداری هر گروه و هیئت و دسته ای که از همه طولانی تر است و پرچم های بسیار دارد و با ابهت و جلال به خصوص و با زدن ساز و نی و طبل و از این حرفها که همه اینها حرام در حرام در حرام است و متاسفانه بین ما ایرانیان نصب شده است، همین علامتی که جلوی دسته ها حرکت می دهند این علامت علامت صلیب است، صلیب نصارا را ما آوردیم گذاشتیم در دستجات سیدالشهدا بدون اینکه اصلا خودمان متوجه بشویم و ببینیم که چکار داریم می کنیم این علامت ها مال رم و فرانسه بوده آنجا در جلوی دستجاتشان که برای جنگ حرکت می کردند جلوی لشگر یک همچنین علامتی را حرکت می دادند که همین کروات فعلی همان صلیب است منتها آن را قبلا به کمر می بستند حالا آن را به گردن آویزان می کنند لذا کروات به خاطر صلیب بودنش حرام است والا یک تکه پارچه که حلال و حرام ندارد این را در جلوی لشگر حرکت می دادند حالا ما همان را آوردیم جلوی دستۀ سینه زنی امام حسین داریم حرکت می دهیم تمام اینها حرام است! زدن ساز و نی و طبل حرام است! موسیقی حرام است! بلند کردن صدا به نحوی که موجب اذیت و آزار همسایگان بشود حرام است! ما به خاطر یک امر مستحب هزار تا امر حرام را یکی پس از دیگری انجام می دهیم امام حسین هم عزت و شوکتش به این نیست که با این یال و کوپال و این مطالب ما برایش عزاداری کنیم

    

کیفیت بیرون آمدن دستجات عزاداری

دستجات باید بیرون بیایند ، سینه‌زنی و زنجیر زدن اشكال ندارد، اینها بیایند یا اینكه اصلا نه سینه بزنند! نه زنجیر! حركت بكنند و در اینجا شعارهایی بدهند و شعارهای مُحیی بدهند، شعارهای واقعی بدهند نه شعارهایی كه اینها چندان معنا ندارد، نوحه‌هایی که خوانده می‌شود، نوحه‌هایی باشد كه هدف حضرت را بیان كند، مكتب حضرت را بخواهد بیان كند، زیر و رو كند انسان را، حال و هوای انسان را عوض بكند، اینها باید گفته بشود، نه اینكه زینب بی‌چادر آمد بیرون... این حرفها چیست؟ این نوحه‌ها چیست؟ نوحه‌هایی باید گفته بشود كه آن شخصیت حضرت و مكتب حضرت و مرام حضرت، را بیان بکند و چه خوب است كه آن كلماتی كه از آن حضرت در تابلوها است همان‌ها تبدیل به نوحه بشود و تبدیل به شعار بشود. اگر انسان بخواهد در این تظاهرات به عزاداری سیدالشهداء‌ در این مرتبه بماند، مانده و نیامده بالا، خودش را در آنجا قفل كرده خودش را در همان‌جا بسته، ولی اگر نه، این مطالب را كنار بگذارد، بداند که كلمات بزرگان و كلمات ائمه، مثل كلمات ما نیست، صحبت ائمه مثل صحبت ما نیست، آن از نفس قدسی تنازل پیدا كرده و در نفس امام قرار گرفته، آن صحبت را در اختیار ما گذاشته اند حالا همان را انسان بیاید تبدیل به شعار كند چقدر فرق است تا اینكه بیاید از جملات بیهوده و جملات در سطح پایین و بیشتر احساسی تا عقلانی و فهمی و ادراكی بیایید این مسائل را مطرح كند.

    

ذاكرین اهل بیت باید سخنان ،رفتار و ظرائف افعال امام حسین را بیان كنند نه اینكه تنها اكتفا كنند به بیان مصائب حضرت

آن كسی كه ذاكر است باید برود آن حال و هوای سیدالشهداء را بگوید، صحبت‌هایی كه در آن قضیه شده، نه فقط اینكه زخم خورد و افتاد زمین و... نه! این فایده ندارد، مطالبی كه گفته شده، اطوار آن حضرت، رفتار آن حضرت، سخنان آن حضرت، ظرائفی كه در اینجا وجود دارد، كه پرداختن به آن یكی از (مهمترین عوامل) است كه انسان را متوجه آن حال و هوا می‌كند، و الّا تیر خورد و شمشیر خورد و افتاد، نهایتش این است دیگر! این كه حالات حضرت چگونه بوده و چه وضعی داشته، این مساله مهم است.
 

خطیب و مداح نباید هر گونه تعابیرى را در صحبت هاى خود بیان نمایند

بهتر است هر تعبیری را در صحبت‌های خودشان نیاورند، بعضی افراد در روضه تعبیرهایی دارند كه شاید نفوس تحمل شنیدن آنرا نداشته باشند، بعضی از روایات برای خود (وعاظ و اهل علم) است كه بدانند اما اینكه انسان بخواهد مصیبت را بیان بكند، شاید خیلی از افراد نتوانند تحمل چنین سخنانی را بکنند. چون این واقعه یك قدری مصیبت كوبنده‌ای خواهد بود. آنچه را كه قابل گفتن است و آن جنبۀ تیزی ندارد، باید برای افراد بگویند.
بهتراست اهل علم عین مصیبت هاى وارده را از كتب مقاتل نقل كنند .در تبلیغ خودشان عین مقاتل را نقل كنند آنچه را كه شنیده شده نقل نكنند خیلی از مطالبی را که در روضه‌ها در این طرف و آن طرف بدون اینكه به تاریخ مراجعه كنند نقل می کنند و می‌خوانند یک عده جوان هم می پذیرند و طبعاً مسائل نادرست را می گویند که حرام است. اگر كاری را كه انجام نشده بگوییم حرام است! دروغ! دروغ است! فرقی نمی‌كند، آنچه را كه هست باید گفت! نه اینکه به آن اضافه کنیم. اینهایی كه می‌آیند با عبارتهای زننده مقام و موقعیت امام (علیه السلام) را در حد یک انسان عادی می خواهند پایین بیاورند، اشعاری كه انتخاب می‌كنند اشعار رکیک وسبكی است، اشعاری كه در مجالس عزای افراد عادی می خوانند حضرت علی اكبر که بیش از سی سال سن داشت و اینها که می گویند هجده ساله بود همه اش من درآری است و شعرهایی درآورده اند! حضرت علی اكبری كه مقام امامت دارد جوری در میان مردم معرفی بكنند تا چند تا جوان خوششان بیاید که این هم یك آدمی بوده كه ... تمام ارزش آدم به جمال و زلف و اینها است!!؟ که آدم مانند بقیۀ اشعاری كه معشوقه های خود را تعریف و تمجید می کند حضرت را تمجید کند پس چه فرقی هست؟ كجاست آن مقام ولایت حضرت علی اکبر که در اشعار بیان شود!!! آن مقام علم! آن مقام ولایت! طهارت! آن را برای افراد باید گفت به صرف این که مردم بیشتر گریه کنند و حالت حزن برایشان پیش آید (انسان مجاز برای گفتن هر مطلب بی ارزشی نیست)

مجموعه بیانات حضرت آیت الله حاج سید محمد محسن حسینی طهرانی پیرامون حضرت امام حسین علیه السلام که طی سنوات مختلف در جلسات شرح حدیث عنوان بصری مطرح گردیده است.





نوع مطلب : محرم، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 07:37 ب.ظ
cheap viagra sale http://viagrauga.com/ cheap generic viagra viagra for sale online ireland http://viagrauga.com/
سه شنبه 28 فروردین 1397 02:45 ق.ظ
u http://cialislex.com/ cialis online, what happens if
you take viagra and your a girl cialis price buy cialis what is the cost of a viagra prescription
دوشنبه 27 فروردین 1397 02:19 ق.ظ
Hello! I know this is kinda off topic but I
was wondering which blog platform are you using for this website?
I'm getting tired of Wordpress because I've had issues with
hackers and I'm looking at options for another platform.
I would be awesome if you could point me in the direction of a good
platform.
شنبه 25 فروردین 1397 02:51 ق.ظ
Hi, I'm live streaming, I do believe tHi, I'm live streaming is a great website.

I stumbledupon it ;) I may come back yet again since I book-marked it.
Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue
to guide others.
جمعه 24 فروردین 1397 02:28 ب.ظ
Hello mates, its fantastic article regarding tutoringand fully defined, keep it up
all the time.
پنجشنبه 23 فروردین 1397 11:19 ق.ظ
Helⅼo, I think your website mіght bbe havіng browser compatibility issues.
Ԝhen I look aat yօur website in Ie, it lookѕ fine but wһen opеning in Internet Explorer, іt has some
overlapping. I just wanted to giᴠe yoս a quick heads սp!
Otһеr then thаt, fantastic blog!
سه شنبه 21 فروردین 1397 10:56 ب.ظ
dosaggio cialis 5 mg
[url=http://cialisle.com/]generic cialis[/url]
cialis dagelijks
buy generic cialis
سه شنبه 21 فروردین 1397 01:00 ق.ظ
This is certainly imperative when it's company associated.
دوشنبه 20 فروردین 1397 07:15 ق.ظ
Have been taking little over a month.
یکشنبه 19 فروردین 1397 12:54 ق.ظ
do you like viagra
[url=http://www.hqviagrauro.com/]online pharmacy viagra[/url]
v is for viagra the remixes 320
generic viagra online
جمعه 17 فروردین 1397 01:36 ق.ظ
One of many least expensive and easiest ways to
store your earrings is in small organizer containers designed to carry nails and screws in your hardware bench.
پنجشنبه 16 فروردین 1397 01:12 ب.ظ
Computerized mailing machines, including the
ones you employ for making ATM deposits, have their commonplace envelopes often called pockets envelopes.
پنجشنبه 16 فروردین 1397 09:16 ق.ظ
There are actually countless bits of jewellery accessible on the web and rather more compared
to anyone store might ever investment.
پنجشنبه 16 فروردین 1397 04:26 ق.ظ
Listed here are 7 simple steps to repair your printer and get it operating once more.
چهارشنبه 15 فروردین 1397 10:52 ق.ظ
Currently they truly are a new army and now we'll see what
else comes.
چهارشنبه 15 فروردین 1397 06:44 ق.ظ
Go towards the light Spryte!
چهارشنبه 15 فروردین 1397 04:11 ق.ظ
Have actually been taking little over a month.
سه شنبه 14 فروردین 1397 08:41 ق.ظ
There are some which either resembles unique gold ornaments
or vintage jewellery or totally new in assortment of designs.
سه شنبه 14 فروردین 1397 05:12 ق.ظ
The western Pole could be the good 2009 record by Dutch alternative rock band The Gathering.
سه شنبه 14 فروردین 1397 04:57 ق.ظ
and tend to be completely into debt.
سه شنبه 14 فروردین 1397 02:58 ق.ظ
I am a cheerfully married man with four young ones.
I really like all recreations, but am especially into baseball, soccer, UFC
fights, searching and fishing.
شنبه 11 فروردین 1397 12:51 ب.ظ
I know this if offf topic but I'm looking into starting my own blog and was curious what
all is needed to get sset up? I'm assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
I'm not very web savvy so I'm not 100% positive. Any suggestions
or advvice would be greatly appreciated. Kudos
شنبه 11 فروردین 1397 06:28 ق.ظ
Ꮃrite more, thatѕ all I have tο ѕay. Literally, іt seеms ɑs though
y᧐u relied ⲟn the video to maкe your point. You definitely ҝnow what
youre talking aboᥙt, why throw away your intelligence on јust
posting videos tߋ your site when yоu сould ƅe gіving uѕ something enlightening tߋ read?
پنجشنبه 9 فروردین 1397 02:28 ب.ظ
Hello friends, fastidious article and good urging commented at this place, I am in fact enjoying by these.
دوشنبه 6 فروردین 1397 09:21 ب.ظ
Very good article. I definitely appreciate this website.
Keep it up!
چهارشنبه 1 فروردین 1397 09:59 ب.ظ
Very shortly this web page will be famous among all blogging viewers, due to
it's good articles or reviews
سه شنبه 29 اسفند 1396 07:18 ب.ظ
Piece of writing writing is also a excitement, if you be familiar with afterward
you can write or else it is difficult to write.
دوشنبه 28 اسفند 1396 07:59 ب.ظ
Unquestionably believe that that you said. Your favourite justification seemed to be
at the internet the easiest factor to have
in mind of. I say to you, I definitely get
irked even as people consider issues that they just do not know about.
You managed to hit the nail upon the top and also outlined out the whole thing with no need side effect , folks can take a signal.

Will probably be back to get more. Thanks
دوشنبه 28 اسفند 1396 12:43 ق.ظ
It's a Bluetooth-equipped scale that measures the weight of your food as well as its nutritional
value, which is then relayed to the user through an app.
جمعه 25 اسفند 1396 12:47 ب.ظ
q http://viagratru.com does generic viagra work [url=http://viagratru.com]generic viagra online[/url] generics of viagra
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نمایش نظرات 1 تا 30
درباره وبلاگ

روستای فارسیان در 35 کیلومتری جنوب شرق آزادشهر ، در استان گلستان قرار دارد . این روستا در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و کوه های سر به فلک کشیده اطراف آن را فرا گرفته اند .

کوهستان پوشیده از جنگل با درختان سرسبز بلوط و افرا چهره ی منطقه را بسیار دیدنی نموده است . وجود چشمه سارهای زلال در فاصله ای بسیار نزدیک به روستا باعث شده است تا در ایام تعطیل از نقاط دور و نزدیک جمعیت کثیری برای گذران اوقات فراغت با خانواده به این منطقه می آیند . روستایی بسیار تمیز و از حیث معماری خانه هایش نوعاً منحصر به فرد .
مدیر وبلاگ : حسن نوروزی
نویسندگان
جستجو

آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :